Ik ben kandidaat
Een vraag?
Wij ontvangen u elke maandag 9u tot 12u ,
elke dinsdag tussen 9u en 12u tijdens onze permanentie
in ons kantoor en elke donderdag tussen 13u30 en 17u.
Laat buiten deze periodes een bericht achter op 02 / 524.54.30.
We nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Let op! Het is niet mogelijk om u rechtstreeks via ons SVK in te schrijven en
we ontvangen niet zonder afspraak buiten onze permanentie uren.
Kan ik me inschrijven?
- uw inkomen niet hoger is dan 80% van de toelatingsvoorwaarden voor sociale huisvesting,
Wanneer krijg ik een woning?
Kandidaten worden op de datum van inschrijving ingeschreven in een register. Beschikbare woningen worden aangeboden op basis van de duur van de wachttijd en de geschiktheid tussen de grootte van de woning en de grootte van het gezin.
Er worden geen afwijkingen toegestaan. De wachttijd bedraagt meerdere jaren, vooral voor woningen met 2 slaapkamers en meer.
Elk jaar wordt in januari een actualisatieformulier naar elke kandidaat gestuurd. Dit moet worden ingevuld en teruggestuurd om uw kandidatuur actief te houden.
Raadpleeg de toewijzingsprocedure voor meer informatie.
Waarvoor dient
de huurwaarborg?
Er wordt een huurovereenkomst voor één jaar afgesloten. Indien de huur goed verloopt, wordt deze tot een totale duur van 9 jaar verlengd. Als de huurder de woning wenst te verlaten, moet hij het SVK hiervan drie maanden van tevoren op de hoogte stellen.
Voor het betreden van de woning moet de huurder een huurwaarborg betalen die overeenstemt met 2 maanden huur (3 maanden indien de waarborg via meerdere betalingen wordt betaald). Deze som compenseert de verhuurder als de huurder zijn verplichtingen niet nakomt: onbetaalde huur, gebrek aan onderhoud van de woning, herstellingen niet uitgevoerd, verval van de woningen, enz.
Huurwaarborgen van het OCMW en het Woningfonds worden aanvaard op voorwaarde dat ze alle verplichtingen van de huurder dekken: huurschade en huurachterstal.
Wat zijn mijn rechten
en plichten?
De huurder is verantwoordelijk voor :
- de woning als ‘goede huisvader’ gebruiken,
- regelmatig reinigen en onderhouden van de woning,
- kleine herstellingen uitvoeren die verband houden met het dagelijkse gebruik van de woning
- de schade herstellen die door zijn fout of nalatigheid werd veroorzaakt,
- het reglement van inwendige orde van de woning respecteren,
- de huur elke maand en op een vaste datum betalen.
Ieder zijn Woning is verantwoordelijk voor :
- Een woning aanbieden die voldoet aan de normen voor gezondheid en veiligheid en de huisvestingscode van het Brussels Gewest.
- onderhoud en herstel van de buitenkant van de woning (dak, gevel, balkons, buitenverven …) en grote werken (elektrische- en gasinstallatie, verwarmingsketel, loodgieterij, …).
CONTACT
Ieder zijn Woning
Paalstraat 14 – 1080 Sint-Jans-Molenbeek
Tél. : 02/524.54.30
Mail : info@ais-lpt.brussels
Onze kantoren bevinden zich in het bedrijvencentrum Crystal Palace, op de 5de verdieping van het eerste gebouw aan de linkerkant.
Permanenties :
• maandag van 9u tot 12u
• dinsdag van 9u tot 12u
• donderdag van 13u30 tot 17u
Bereikbaarheid via het openbaar vervoer
• Metro ‘Graaf van Vlaanderen’ (lijnen 1 en 5)
• Bus ‘Paal’ (lijn 89)