IK BEN EIGENAAR
Een vraag?
Welke diensten bieden
wij aan?
Een eigenaar die het beheer van zijn eigendom toevertrouwt aan ons Sociaal Verhuurkantoor is ontheven van de taken van verhuurbeheer, ontvangt een gegarandeerde huur en vereenvoudigt de toegang tot huisvesting voor een gezin met een laag inkomen. Wij zorgen voor:
- het zoeken van de huurder en het sluiten van de huurovereenkomst;
- een plaatsbeschrijving bij in- en uittreding;
- het innen van de huur;
- de opvolging van de huurder om de bewoning ‘als goede huisvader’ te garanderen;
- toezicht op herstellings- en onderhoudswerken;
- organisatie en opvolging van renovatiewerken.
Wat zijn
mijn waarborgen?
Uw eigendom aan Ieder zijn Woning toevertrouwen, dat is elk financieel risico voorkomen.
- De huur wordt altijd aan de eigenaar betaald, zelfs als de huurder in gebreke blijft en zelfs als de woning leeg staat.
- Aan het einde van het mandaat wordt de woning in zijn oorspronkelijke staat hersteld (uitgezonderd normale huurslijtage),
- De huurovereenkomsten, plaatsbeschrijving en EPB-certificaten worden geregistreerd,
- Brandverzekeringscontracten worden opgevolgd en de premies worden tijdig betaald.
Uw financiële voordelen:
- Wij doen het nodige opdat uw onroerende voorheffing, vanaf het jaar volgend op de inbeheername 0% bedraagt.
- Het SVK opent het recht op verhoogde renovatiepremies van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit vertegenwoordigt ongeveer 20% van de kosten van de werken,
- Het SVK het recht op verhoogde energiepremies van Leefmilieu Brussel (tarief lage inkomens)
Hoe te werk gaan?
Neem contact op met onze verantwoordelijke voor prospecties op 02 880 73 24 om:
- u informeren: de verantwoordelijke voor prospecties zal uw vragen beantwoorden en u een type mandaat en een samenvatting van de belangrijkste informatie bezorgen.
- een bezoek plannen: uw huis moet vrij zijn of vrij gemaakt worden. Verzamel voor dit bezoek alle documenten waarover u beschikt: EPB, keuring van technische installaties (elektriciteit, gas), afrekening van kosten,…
- een offerte ontvangen: deze bevat de voorgestelde huurprijs, de uit te voeren werkzaamheden zodat uw goed voldoet aan de normen van de Huisvestingscode of voor verhuring en-in het geval van de daaraan verbonden werken- een raming van de mogelijke premies of zelfs de kost van de werken.
Als u instemt met ons aanbod, stellen we een beheermandaat op dat ons SVK machtigt om namens u te handelen. Dit zal het volgende bevatten:
- de overeengekomen looptijd en huur,
- de omvang van de bevoegdheden die u ons geeft voor het beheer van uw eigendom,
- de diensten en garanties die wij u bieden,
- de beheerskosten, vastgesteld op 5% van de huurprijs inclusief btw
Waarom een mandaat
in plaats van huur?
- Een mandaat geeft duidelijker aan dat het SVK het mandaat heeft om op te treden in de plaats van en namens de eigenaar.
- Een overeenkomst voor onderhuur mag de hoofdhuur niet overschrijden. Met een mandaat kan de huurovereenkomst het mandaat overleven, het is een extra zekerheid voor de huurder.
- Wanneer een nieuw onroerend goed in beheer wordt genomen, is bij een mandaat geen registratie van een huurovereenkomst via een notariële akte vereist. Deze kosten worden hierdoor vermeden voor diegenen die gebruik willen maken van de 12% btw – regeling voor nieuwbouw toevertrouwd aan een SVK.
Hoe worden
werken geregeld?
Het Sociaal Verhuurkantoor Ieder zijn Woning heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden van eigenaars die hun woning of gebouw willen renoveren. We hechten bijzonder belang aan de optimalisatie van energieprestaties bij de renovatie van woningen.
We kunnen de uit te voeren werken en de mogelijke premies beoordelen, plannen en eenvoudige metingen opstellen, een aanbesteding doen, instaan voor werfopvolging, de eigenaar bijstaan bij de oplevering van de werken, … Afhankelijk van de schaal van de opdracht kunnen kosten worden aangerekend. Als een stedenbouwkundige vergunning vereist is, is het gebruik van een externe architect noodzakelijk.
Dankzij onze samenwerking met Renovassistance, een ‘ontwikkelaar van sociaal onroerend goed’, kunnen eigenaars die het sociale woningaanbod in Brussel willen ontwikkelen maar onvoldoende middelen hebben hun eigendom alsnog renoveren. In het kader van langlopende huurcontracten financiert Renovassistance de kosten van de renovatie geheel of gedeeltelijk. Bij meer dan 125 woningen werd al gebruik gemaakt van deze formule.
Op welke premies
heb ik recht?
Om deze renovaties met een sociaal oogmerk te promoten, voorziet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest twee soorten premies. Ieder zijn Woning is (zonder hiervoor kosten aan te rekenen) verantwoordelijk voor het opstellen en administratief opvolgen van de premie aanvraag.
Renovatiepremies
De renovatiepremie wordt toegekend voor een groot aantal zware werkzaamheden: stabiliteit, vochtbehandeling, dakbedekking, isolatie, buitenschrijnwerk, verwarming, elektrische en sanitaire installatie, … Voor afwerking (plafond, scheidingswanden, vloeren, tegels, schilderwerken …) wordt geen premie toegekend.
Het rendement van deze premie is variabel. De premie vertegenwoordigt ongeveer 15 à 20% van de kost van de werken bij een volledige renovatie van een woning en meer dan 35% indien enkel het buitenschrijnwerk wordt vervangen.
Als u het beheer van uw eigendom voor minimaal 9 jaar aan een SVK toevertrouwt (beheersmandaat of hoofdhuurovereenkomst) en het onroerend goed niet binnen de 10 jaar verkoopt, geniet u van een verhoogde premie.
Energiepremies
In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verschillen de voorwaarden voor energiepremies van jaar tot jaar. Ze kunnen het voorwerp van een belofte zijn, maar worden over het algemeen item per item gevraagd (beglazing, isolatie, verwarmingsketel, ventilatie …).
De voorwaarden zijn dezelfde als voor de renovatiepremies. De eigenaar heeft recht op het meest voordelige tarief wanneer hij een beheersmandaat met een SVK afsluit, ongeacht de eigenaar een natuurlijk of een rechtspersoon is.
Het premiedossier wordt na de werken ingediend. Energiepremies kunnen worden gecombineerd met renovatiepremies.
Gemeentelijke premies
Een aantal gemeenten ondersteunt de SVK’s met specifieke of weerkerende premies. De verantwoordelijke voor de prospecties zal u hier in voorkomend geval over informeren.
CONTACT
Ieder zijn Woning
Paalstraat 14 – 1080 Sint-Jans-Molenbeek
Tél. : 02/524.54.30
Mail : info@ais-lpt.brussels
Onze kantoren bevinden zich in het bedrijvencentrum Crystal Palace, op de 5de verdieping van het eerste gebouw aan de linkerkant.
Permanenties :
• maandag van 9u tot 12u
• dinsdag van 9u tot 12u
• donderdag van 13u30 tot 17u
Bereikbaarheid via het openbaar vervoer
• Metro ‘Graaf van Vlaanderen’ (lijnen 1 en 5)
• Bus ‘Paal’ (lijn 89)